Het werkpaard van de Luchtmacht
In 1995 klonk er een nieuw geronk boven Soesterberg. De eerste Chinook landde, waarmee voor 298 Squadron een nieuw tijdperk aanbrak. Zesentwintig jaar later, neemt de Luchtmacht afscheid van het type CH-47D. Sinds januari 2022 vliegen zij uitsluitend met het nieuwe type Chinook.
Nihil Nobis Nimium
In 1950 werd op Vliegbasis Soesterberg het 298 squadron opgericht. Het squadron vloog met lichte vliegtuigen en had transport, verkenning en artilleriewaarneming als taak. In 1955 was 298 het eerste squadron dat helikopters kreeg. Eerst vlogen ze met de Hiller Raven, later met de Alouette II en III en de Bölkow Bo-105. In 1995 stapte het squadron over op de Chinook. Met de heli vlogen ze missies in onder meer Kosovo, Ethiopië, Bosnië, Irak, Afghanistan en Mali. De Chinook werd ingezet om allerlei spullen te vervoeren, van humanitaire hulpgoederen tot bouwmaterialen en voertuigen. Ook werden Chinooks gebruikt om militairen en gewonden te transporteren.
‘Niets is ons te veel’
De Chinook is aangeschaft tegelijk met de oprichting van de Luchtmobiele Brigade, zij moesten een eenheid rode baretten snel naar een inzetgebied kunnen verplaatsen. Maar de Chinook werd ook ingezet voor operaties met Special Forces: die sprongen met een parachute uit de heli, of werden door de Chinook afgezet, bevoorraad en/of opgepikt. Al die verschillende taken passen perfect bij 298 squadron, want hun wapenspreuk is Nihil Nobis Nimium: ‘Niets is ons te veel’!
Wereldwijd ingezet
Een Chinook herken je direct aan de dubbele rotorsystemen. De meeste helikopters hebben een grote hoofdrotor en een kleine staartrotor, maar de Chinook heeft twee rotoren achter elkaar. Ze draaien tegen elkaar in. Dit geeft de helikopter ontzettend veel kracht: hij kan tot dertienduizend kilo tillen. Soms is iets zo groot of zwaar dat het niet in de Chinook past, en dan wordt het onder de helikopter gehangen.
De heli heeft drie ‘cargo hooks’ waar lading aan kan worden gehangen: bijvoorbeeld een container, een stuk veldartillerie of twee terreinwagens. Maar de Chinook heeft ook het dak van een bunker verplaatst, een kleine vuurtoren, en zelfs een F-16.
Vliegende brandweer
Als er een brand is, bijvoorbeeld in een natuurgebied, kan er een ‘bambi bucket’ onder de Chinook worden gehangen. De helikopter vliegt dan naar een meer of een plas, laat de bucket zakken en schept tienduizend liter water op. Vervolgens vliegt de heli naar de brand en gooit het water er overheen. Heel recent hebben de Chinooks geholpen in Limburg met het aanleggen van een nooddijk toen een zijtak van de Maas dreigde te overstromen.
Terug naar de voormalige thuisbasis
298 Squadron en de Chinook hebben een bijzondere band met Vliegbasis Soesterberg, waar nu ons museum staat. Het squadron is hier opgericht, had de vliegbasis jarenlang als standplaats en nam hier de Chinook in gebruik. Inmiddels is Vliegbasis Soesterberg gesloten en zijn alle helikoptersquadrons van Defensie ondergebracht in het Defensie Helikoper Commando. De Chinooks hebben nu Vliegbasis Gilze Rijen als thuisbasis.
Alle toestellen van het type CH-47D zijn sinds januari 2022 vervangen door het type MYII Chinook Caas, ook wel CH-47F. Eén van de CH-47D Chinooks is terug op de voormalige thuisbasis en is nu te zien in het Nationaal Militair Museum.
Specs
- Krijgsmachtonderdeel: Koninklijke Luchtmacht
- Periode: 1995 – heden
- Functie: Transporthelikopter
- Bemanning: 2 vliegers + 2 loadmasters
- Fabrikant: Boeing
- Motor: 2x Honeywell T55-L-714A turboshaft
- Rotoren: twee
- Rotordiameter: 18,3 m
- Max. Snelheid: 315 km/u
- Max. vlieghoogte: 7.000 m
- Lengte: 15,9 m (zonder rotoren)
- Breedte: 3,7 m (zonder rotoren)
- Hoogte: 4,9 m (zonder rotoren)
- Leeggewicht: 11.000 kg
- Laadcapaciteit: 13.000 kg
- Max. aantal passagiers: 57 militairen met uitrusting
- Bewapening: evt. 3x MAG of .50-mitrailleur