F-4E Phantom II op Vliegbasis Soesterberg

McDonnell Douglas F-4E Phantom II

Voor de generatie vliegtuigspotters die vanaf eind jaren ’60 t/m begin jaren ’80 de vliegbewegingen rond Soesterberg in de gaten hield is dit misschien wel de meest iconische verschijning: de McDonnell Douglas F-4E Phantom II. Van 1969 tot en met 1978 vloog het Amerikaanse 32 Tactical Fighter Squadron er vanaf Vliegbasis Soesterberg mee.

Een Phantom II van het 32 TFS voor een shelter op Vliegbasis Soesterberg (Bron: NIMH)

MIG-KILLER

De F-4E Phantom II uit onze collectie is een MiG-killer. In september 1972 schoot dit toestel (toen in andere USAF kleuren, en niet in dienst van 32TFS) boven Vietnam een Noord-Vietnamese MiG-21 uit de lucht. Op de linker luchtinlaat van het toestel is een rode ster te zien, een symbool dat herinnert aan deze treffer.

Proefdraaien door een Mc Donnell Douglas F-4 Phantom II, van het 32 TFS, op vliegbasis Soesterberg (Bron: NIMH)

HYPERMODERN WAPEN

De Phantoms van Soesterberg waren de eerste operationele Phantoms in heel Europa. Het 32 Tactical Fighter Squadron kreeg 18 van deze hypermoderne toestellen, van het type F-4E. Dit was het enige type Phantom dat was uitgerust met een boordkanon. Er waren twee bemanningsleden nodig om met het toestel te vliegen: vanuit de voorste cockpit bestuurde de vlieger het toestel. Achter hem zat de navigator/weapons system operator. Die bediende onder meer de radar-apparatuur, de wapensystemen en de sensoren.

BUREN TE VRIEND HOUDEN

De Phantom II was pijlsnel, kon goed klimmen en had een geavanceerde radar. Maar hij maakte ook een enorm kabaal, en produceerde veel rook. Soesterberg ligt in een dichtbevolkt gebied en de Phantom zorgde voor overlast. De Amerikaanse en Nederlandse luchtmacht namen maatregelen om de herrie te beperken. Zo werden de vliegtijden beperkt, mochten de Phantoms niet meer boven land door de geluidsbarrière breken, en door in de lucht bij te tanken hoefde er minder vaak te worden geland en opgestegen.

Enorme geluidsdemper

Het meeste lawaai maakte het proefdraaien van de vliegtuigmotoren. Speciaal voor Soesterberg ontwikkelde een Amerikaans bedrijf daarom een enorme geluidsdemper. Dit was een soort huisje van acht meter hoog, waar de Phantom voor geparkeerd werd. Een systeem koelde de motor met water en akoestische panelen dempten het geluid. Een unieke en bijzondere oplossing!

Het onmiskenbare silhouet van de Phantom (Foto: Frank Crébas)

Specs

  • Krijgsmachtonderdeel: USAF, 32 Tactical Fighter Squadron ‘Wolfhounds’
  • Periode: 1969-1978
  • Functie: Onderscheppingsjager of jachtbommenwerper
  • Bemanning: 2 (vlieger en radaroperateur)
  • Fabrikant: McDonnell Douglas
  • Motor: 2x General Electric J-79-GE-8 straalmotor met naverbrander
  • Max. Snelheid: 2.550 km/u
  • Vliegbereik: 1.750 km
  • Lengte: 17,75 m
  • Spanwijdte: 11,7 m
  • Leeggewicht: 12.926 kg
  • Bewapening: 1x Vulcan M-61 20mm kanon, 4x tot 6x lucht-luchtprojectielen van het type Sparrow III, Bullpup of Shrike
Conservator NMM Alfred Staarman
"De Phantom is niet moeders mooiste, maar wel een bruut beest!" Alfred Staarman - Conservator