M113A1 van de Koninklijke Marechaussee

Vanaf eind 1970 werd de M113 bij de Koninklijke Marechaussee in gebruik genomen als vervanger voor de inmiddels sterk verouderde Otter.

De M113 van de KMar in het Arsenaal.

Donkerblauwe M113

De variant van de Koninklijke Marechaussee (KMar) was donkerblauw, en had wel een affuit, maar geen bewapening. Op de affuit kon een zoeklicht worden geplaatst. Ook kon er een zwaailicht op het voertuig worden gezet. Op een aantal kon zelfs een dozerblad voorop worden gemonteerd.

Veelvuldige inzet

In de roerige jaren ’70 en ’80 is het pantser rupsvoertuig veelvuldig ingezet door de KMar. Zo kende hij in augustus 1970 al vlak na in gebruik name de vuurdoop bij een gijzeling in Wassenaar. Daar kon eventueel vuursteun worden gegeven, maar vooral bood het voertuig bescherming tegen vuur van de Molukse gijzelnemers. Tussen 1972 en 1976 werden M113’s op Schiphol ingezet voor de beveiliging van El-Al toestellen, vanwege de angst voor aanslagen daarop na het drama bij de Olympische Spelen in München. De M113 zou ook meermaals worden ingezet als gepantserd vervoer, bijvoorbeeld voor Mariniers bij de treinkaping in Bovensmilde. Bij het ontruimen van een Moluks woonoord gaven de pantserwagens niet alleen steun, ze werden ook ingezet om barakken te slopen.

Inzet Koninklijke Marechaussee tijdens Krakersrellen in Amsterdam.

Krakersrellen

In de jaren ’80 werden de rupsvoertuigen ingezet bij de Krakersrellen in Amsterdam en Nijmegen. Ze boden uiteraard bescherming, maar werden ook ingezet om barricades van de krakers te slechten. Het harde optreden van de Marechaussee bij deze rellen bereikte weliswaar het beoogde resultaat, maar zorgde ook voor veel negatieve publiciteit.

Vanaf 1994 werden de KMar M113’s vervangen door YPR’s.

Het verhaal van de Marechaussee

Met het vernieuwde Arsenaal krijgt de Marechaussee letterlijk en figuurlijk een groter podium: maar liefst 350 vierkante meter zal worden ingericht voor het verhaal van de KMar.

Lees meer